Gratis actiefiches:

Met je klas, Chiro- of Scoutsgroep, voetbalploeg, oudervereniging of lerarenteam leren omgaan met gelijkenissen en verschillen? Een sterk wapen tegen pesten! Iedereen is anders en toch willen we allemaal hetzelfde: gelukkig zijn… en daarvoor moet jejezelf kunnen zijn, met al je eigenheden en verschillen. In onze actiefiches vind je kant-en-klare activiteiten om te bouwen aan een positieve groep waarin iedereen erbij hoort.

Veel succes!

In de lagere school

Wat kan je doen tegen cyberpesten?

Filmpje over hoe omgaan met cyberpesten.

Leeftijd:
6 – 12 jaar

Benodigd materiaal:
Computer met internetbverbinding en beamer

Duur: 13 min.

Proactieve cirkels

Leert jongeren omgaan met verschillen.

Leeftijd:
alle leeftijden

Benodigd materiaal:
– Veel ruimte
– Een cirkel met stoelen
– Gedrukte afsprakenkaartjes
– Spreekstok

Duur: 10 – 100 min.

Aangeboden door NOM

In de secundaire school

Call it hate

Leert jongeren sneller ingrijpen wanneer ze getuige zijn van een haatmisdrijf.

Leeftijd:
15 – 18 jaar

Benodigd materiaal:
– Print 4 tekeningen
– Print 10 getuigenissen
– Invulfiche ‘Grijp in tegen haat’
– Computer met internetverbinding en beamer

Duur: 100 min.

Aangeboden door Cavaria

Privilege Walk

Leert jongeren omgaan met diversiteit en het creëren van verbondenheid

Leeftijd:
15 – 18 jaar

Benodigd materiaal:
– Veel ruimte
– 6 grote flappen
– Stiften
– Gedrukte personagekaartjes
– Gedrukt privilegeweb, 1 per persoon
– Computer met internetverbinding en beamer

Duur: 100 min.

Aangeboden door Cavaria

WOW² (cyberpesten, haatspraak, nettiquette)

Werkvormenbundel rond cyberpesten, nettiquette en haatspraak voor het weerbaar maken van jongeren op het web.

Leeftijd:
12 – 18 jaar

Benodigd materiaal:
– WOW²-bundel + bijlagen
– Extra’s afhankelijk van werkvorm

Duur: 20 à 50 min. afh. van werkvorm

Aangeboden door Pimento

WOW³ (weerbaar op het web – online identiteit)

Via de WOW³-bundel ga je interactief en speels met jongeren aan de slag rond ‘online identiteit’. Samen zoom je in op de thema’s online vs. offline wereld, het online imago, je online zelfbeeld en digitale balans.

Leeftijd:
12 – 18 jaar

Benodigd materiaal:
– WOW³-bundel + bijlagen
– Extra’s afhankelijk van werkvorm

Duur: 20 à 50 min. afh. van werkvorm

Aangeboden door Pimento

Aan de slag met referentiekaders

De deelnemers staan stil bij hun eigen referentiekader en beseffen dat hun referentiekader een rol kan spelen bij situaties van storend gedrag.

Leeftijd:
vanaf 15 jaar

Benodigd materiaal:
– Papier & pen
– Foto’s

Duur: 10 min.

Aangeboden door Tumult

Aan de slag rond meervoudige identiteit

De deelnemers staan stil bij wat meervoudige identiteit voor hen betekent. Ze reflecteren over gelijkenissen en verschillen tussen mensen, leren het concept van sociale identificiatie kennen en kunnen dit linken aan discriminatie, haatspraak en racisme.

Leeftijd:
vanaf 12 jaar

Benodigd materiaal:
– Een groot papier en een stift per deelnemer
– Kleine stickers of post-its

Duur: 20 min.

Aangeboden door Tumult

Aan de slag rond stereoptypes

Leert jongeren de begrippen vooroordelen en stereotypen kennen, begrijpen en kunnen hanteren.

Leeftijd:
vanaf 12 jaar

Benodigd materiaal:
– ‘Wie is het?’-spel
– Kladblad, balpen, karakteristieken flap per groep
– Stereotiep-vooroordeel-discriminatie tekening afgeprint op groot formaat

Duur: ongeveer 1 u.

Aangeboden door Tumult

WAT WAT Detox Challenge

Een 7 dagen challenge waarbij gewerkt wordt aan positieve vibes. In een mooi uitgewerkt jasje van illustratrice Chrostin. Ga de uitdaging aan en versterk je groepsgevoel.

Leeftijd:
13 – 18 jaar

Benodigd materiaal:
– Dubbele poster
– Draaiboek

Duur: 5 tot 30 min./dag

Aangeboden door WAT WAT

In de jeugdbeweging

Wat kan je doen tegen cyberpesten?

Filmpje over hoe omgaan met cyberpesten.

Leeftijd:
6 – 12 jaar

Benodigd materiaal:
Computer met internetbverbinding en beamer

Duur: 13 min.

Call it hate

Leert jongeren sneller ingrijpen wanneer ze getuige zijn van een haatmisdrijf.

Leeftijd:
15 t.e.m. 18 jaar

Benodigd materiaal:
– Print 4 tekeningen
– Print 10 getuigenissen
– Invulfiche ‘Grijp in tegen haat’
– Computer met internetverbinding en beamer

Duur: 100 min.

Aangeboden door Cavaria

Privilege Walk

Leert jongeren omgaan met diversiteit en het creëren van verbondenheid

Leeftijd:
15 t.e.m. 18 jaar

Benodigd materiaal:
– Veel ruimte
– 6 grote flappen
– Stiften
– Gedrukte personagekaartjes
– Gedrukt privilegeweb, 1 per persoon
– Computer met internetverbinding en beamer

Duur: 100 min.

Aangeboden door Cavaria

WOW² (cyberpesten, haatspraak, nettiquette)

Werkvormenbundel rond cyberpesten, nettiquette en haatspraak voor het weerbaar maken van jongeren op het web.

Leeftijd:
12 tot 18 jaar

Benodigd materiaal:
– WOW²-bundel + bijlagen
– Extra’s afhankelijk van werkvorm

Duur: 20 à 50 min. afh. van werkvorm

Aangeboden door Pimento

WOW³ (weerbaar op het web – online identiteit)

Via de WOW³-bundel ga je interactief en speels met jongeren aan de slag rond ‘online identiteit’. Samen zoom je in op de thema’s online vs. offline wereld, het online imago, je online zelfbeeld en digitale balans.

Leeftijd:
12 tot 18 jaar

Benodigd materiaal:
– WOW³-bundel + bijlagen
– Extra’s afhankelijk van werkvorm

Duur: 20 à 50 min. afh. van werkvorm

Aangeboden door Pimento

Aan de slag met referentiekaders

De deelnemers staan stil bij hun eigen referentiekader en beseffen dat hun referentiekader een rol kan spelen bij situaties van storend gedrag.

Leeftijd:
vanaf 15 jaar

Benodigd materiaal:
– Papier & pen
– Foto’s

Duur: 10 min.

Aangeboden door Tumult

Aan de slag rond meervoudige identiteit

De deelnemers staan stil bij wat meervoudige identiteit voor hen betekent. Ze reflecteren over gelijkenissen en verschillen tussen mensen, leren het concept van sociale identificiatie kennen en kunnen dit linken aan discriminatie, haatspraak en racisme.

Leeftijd:
vanaf 12 jaar

Benodigd materiaal:
– Een groot papier en een stift per deelnemer
– Kleine stickers of post-its

Duur: 20 min.

Aangeboden door Tumult

Aan de slag rond stereoptypes

Leert jongeren de begrippen vooroordelen en stereotypen kennen, begrijpen en kunnen hanteren.

Leeftijd:
vanaf 12 jaar

Benodigd materiaal:
– ‘Wie is het?’-spel
– Kladblad, balpen, karakteristieken flap per groep
– Stereotiep-vooroordeel-discriminatie tekening afgeprint op groot formaat

Duur: ongeveer 1 u.

Aangeboden door Tumult

Proactieve cirkels

Leert jongeren omgaan met verschillen.

Leeftijd:
alle leeftijden

Benodigd materiaal:
– Veel ruimte
– Een cirkel met stoelen
– Gedrukte afsprakenkaartjes
– Spreekstok

Duur: 10 – 100 min.

Aangeboden door NOM

In de sportclub

Wat kan je doen tegen cyberpesten?

Filmpje over hoe omgaan met cyberpesten.

Leeftijd:
6 – 12 jaar

Benodigd materiaal:
Computer met internetbverbinding en beamer

Duur: 13 min.

Call it hate

Leert jongeren sneller ingrijpen wanneer ze getuige zijn van een haatmisdrijf.

Leeftijd:
15 t.e.m. 18 jaar

Benodigd materiaal:
– Print 4 tekeningen
– Print 10 getuigenissen
– Invulfiche ‘Grijp in tegen haat’
– Computer met internetverbinding en beamer

Duur: 100 min.

Aangeboden door Cavaria

Privilege Walk

Leert jongeren omgaan met diversiteit en het creëren van verbondenheid

Leeftijd:
15 t.e.m. 18 jaar

Benodigd materiaal:
– Veel ruimte
– 6 grote flappen
– Stiften
– Gedrukte personagekaartjes
– Gedrukt privilegeweb, 1 per persoon
– Computer met internetverbinding en beamer

Duur: 100 min.

Aangeboden door Cavaria

WOW² (cyberpesten, haatspraak, nettiquette)

Werkvormenbundel rond cyberpesten, nettiquette en haatspraak voor het weerbaar maken van jongeren op het web.

Leeftijd:
12 tot 18 jaar

Benodigd materiaal:
– WOW²-bundel + bijlagen
– Extra’s afhankelijk van werkvorm

Duur: 20 à 50 min. afh. van werkvorm

Aangeboden door Pimento

WOW³ (weerbaar op het web – online identiteit)

Via de WOW³-bundel ga je interactief en speels met jongeren aan de slag rond ‘online identiteit’. Samen zoom je in op de thema’s online vs. offline wereld, het online imago, je online zelfbeeld en digitale balans.

Leeftijd:
12 tot 18 jaar

Benodigd materiaal:
– WOW³-bundel + bijlagen
– Extra’s afhankelijk van werkvorm

Duur: 20 à 50 min. afh. van werkvorm

Aangeboden door Pimento

Aan de slag met referentiekaders

De deelnemers staan stil bij hun eigen referentiekader en beseffen dat hun referentiekader een rol kan spelen bij situaties van storend gedrag.

Leeftijd:
vanaf 15 jaar

Benodigd materiaal:
– Papier & pen
– Foto’s

Duur: 10 min.

Aangeboden door Tumult

Aan de slag rond meervoudige identiteit

De deelnemers staan stil bij wat meervoudige identiteit voor hen betekent. Ze reflecteren over gelijkenissen en verschillen tussen mensen, leren het concept van sociale identificiatie kennen en kunnen dit linken aan discriminatie, haatspraak en racisme.

Leeftijd:
vanaf 12 jaar

Benodigd materiaal:
– Een groot papier en een stift per deelnemer
– Kleine stickers of post-its

Duur: 20 min.

Aangeboden door Tumult

Aan de slag rond stereoptypes

Leert jongeren de begrippen vooroordelen en stereotypen kennen, begrijpen en kunnen hanteren.

Leeftijd:
vanaf 12 jaar

Benodigd materiaal:
– ‘Wie is het?’-spel
– Kladblad, balpen, karakteristieken flap per groep
– Stereotiep-vooroordeel-discriminatie tekening afgeprint op groot formaat

Duur: ongeveer 1 u.

Aangeboden door Tumult

Proactieve cirkels

Leert jongeren omgaan met verschillen.

Leeftijd:
alle leeftijden

Benodigd materiaal:
– Veel ruimte
– Een cirkel met stoelen
– Gedrukte afsprakenkaartjes
– Spreekstok

Duur: 10 – 100 min.

Aangeboden door NOM

In de ouderwerking

Waarom is dialoog superbelangrijk in onze diverse samenleving?

Een reeks van filmpjes en bijhorende opdrachten die ouders informeren, inspireren en sensibiliseren rond het thema Polarisering en Verbinding. In elk filmpje komt één of meerdere expert(s) aan het woord over een subthema.

Benodigd materiaal:
computer met internetverbinding en beamer

Duur: 30 min./filmpje

aangeboden door de ouderkoepelverenigingen KOOGO, GO! ouders en VCOV

Talentgericht werken met groepen

Hoe focus je als begeleider van jongeren op ieders talenten, en dus op ieders uniek-zijn? Via tips, good practices en reflectieopdrachten ontdekken jongeren hun eigen en elkaars talenten, wat leidt tot grotere betrokkenheid, meer begrip voor elkaar en minder kans op pesten.

Benodigd materiaal:
bundel ‘Shwung tips’

aangeboden door de Pimento

In het lerarenteam

Call it hate

Leert jongeren sneller ingrijpen wanneer ze getuige zijn van een haatmisdrijf.

Leeftijd:
15 t.e.m. 18 jaar

Benodigd materiaal:
– Print 4 tekeningen
– Print 10 getuigenissen
– Invulfiche ‘Grijp in tegen haat’
– Computer met internetverbinding en beamer

Duur: 100 min.

Aangeboden door Cavaria

Privilege Walk

Leert jongeren omgaan met diversiteit en het creëren van verbondenheid

Leeftijd:
15 t.e.m. 18 jaar

Benodigd materiaal:
– Veel ruimte
– 6 grote flappen
– Stiften
– Gedrukte personagekaartjes
– Gedrukt privilegeweb, 1 per persoon
– Computer met internetverbinding en beamer

Duur: 100 min.

Aangeboden door Cavaria

WOW² (cyberpesten, haatspraak, nettiquette)

Werkvormenbundel rond cyberpesten, nettiquette en haatspraak voor het weerbaar maken van jongeren op het web.

Leeftijd:
12 tot 18 jaar

Benodigd materiaal:
– WOW²-bundel + bijlagen
– Extra’s afhankelijk van werkvorm

Duur: 20 à 50 min. afh. van werkvorm

Aangeboden door Pimento

WOW³ (weerbaar op het web – online identiteit)

Via de WOW³-bundel ga je interactief en speels met jongeren aan de slag rond ‘online identiteit’. Samen zoom je in op de thema’s online vs. offline wereld, het online imago, je online zelfbeeld en digitale balans.

Leeftijd:
12 tot 18 jaar

Benodigd materiaal:
– WOW³-bundel + bijlagen
– Extra’s afhankelijk van werkvorm

Duur: 20 à 50 min. afh. van werkvorm

Aangeboden door Pimento

Talentgericht werken met groepen

Hoe focus je als begeleider van jongeren op ieders talenten, en dus op ieders uniek-zijn? Via tips, good practices en reflectieopdrachten ontdekken jongeren hun eigen en elkaars talenten, wat leidt tot grotere betrokkenheid, meer begrip voor elkaar en minder kans op pesten.

Benodigd materiaal:
bundel ‘Shwung tips’

aangeboden door de Pimento

Aan de slag met referentiekaders

De deelnemers staan stil bij hun eigen referentiekader en beseffen dat hun referentiekader een rol kan spelen bij situaties van storend gedrag.

Leeftijd:
vanaf 15 jaar

Benodigd materiaal:
– Papier & pen
– Foto’s

Duur: 10 min.

Aangeboden door Tumult

Aan de slag rond meervoudige identiteit

De deelnemers staan stil bij wat meervoudige identiteit voor hen betekent. Ze reflecteren over gelijkenissen en verschillen tussen mensen, leren het concept van sociale identificiatie kennen en kunnen dit linken aan discriminatie, haatspraak en racisme.

Leeftijd:
vanaf 12 jaar

Benodigd materiaal:
– Een groot papier en een stift per deelnemer
– Kleine stickers of post-its

Duur: 20 min.

Aangeboden door Tumult

Aan de slag rond stereoptypes

Leert jongeren de begrippen vooroordelen en stereotypen kennen, begrijpen en kunnen hanteren.

Leeftijd:
vanaf 12 jaar

Benodigd materiaal:
– ‘Wie is het?’-spel
– Kladblad, balpen, karakteristieken flap per groep
– Stereotiep-vooroordeel-discriminatie tekening afgeprint op groot formaat

Duur: ongeveer 1 u.

Aangeboden door Tumult

Meer informatie om te werken rond pesten?

Op deze websites staan er heel wat tools en informatie die je kunnen inspireren bij het werken aan je antipestbeleid.

Grenslijn

Logo Grenslijn

Grenslijn.be is er voor elke professional of vrijwilliger die met kinderen of jongeren werkt: “Als jij denkt dat grenzen van kinderen of jongeren geschonden worden.” – Kijk bij de thema’s pesten en online risico’s.

WAT WAT

Logo Wat Wat

WAT WAT is er voor jongeren van 11 tot 24 jaar, met antwoorden op veelgestelde vragen maar ook échte, herkenbare en inspirerende verhalen en filmpjes van andere jongeren. Ook de concrete hulplijnen die je op onze ‘Ik zoek hulp!’ vindt, vind je hier terug. – Kijk bij het thema (cyber)pesten.

KlasCement

KlasCement is er voor leerkrachten. Alles wat bedacht is met het oog op gebruik in het onderwijs kan hier een plaats krijgen. Leerkrachten delen er hun zelfgemaakt lesmateriaal, maar ook organisaties die iets uitwerken voor het onderwijs plaatsen dat op KlasCement. Wij verwijzen vooral graag door naar de themapagina Nee tegen pesten.