Heb jij vragen over of zoek jij hulp bij pesten. Ga naar ALLESoverPESTEN.be

We vertellen kinderen en jongeren waar ze terecht kunnen

Voor kinderen en jongeren is de drempel om met hun verhaal naar iemand te gaan hoog. Het is daarom belangrijk dat je aanspreekbaar bent. Dat kinderen, jongeren (en ouders) weten bij wie/waar ze terecht kunnen met hun problemen en op welke manier hun probleem zal worden aangepakt. Veilig en laagdrempelig.

Aan de slag

Er wordt een melding van een pestsituatie gemaakt. Wat nu? Zorg voor een plan van aanpak, hoe je de melding zal opvolgen en communiceer ook op voorhand over jullie plan van aanpak bij melding van een pestsituatie.

Stap 1:
Breng in kaart hoe (waar, wie, wanneer) kinderen, jongeren en ouders terecht kunnen als er sprake is van pesten of andere problemen. Als er nog geen manier/aanpak is, denk dan na over hoe jullie dit zouden willen implementeren: waar of bij wie kan pesten gemeld worden. Is iedereen hierover geïnformeerd?

Stap 2:
Maak een stappenplan dat je gebruikt om aan de slag te gaan met de melding en om het pestprobleem aan te pakken:

  • Wie volgt het meldsysteem op en wanneer?
  • Wat gebeurt er wanneer een melding binnenkomt? Wie doet er wat?
  • Wanneer/binnen welke tijd wordt de melding behandeld/opgevolgd?
  • Is het nodig om iemand op de hoogte te brengen? Zo ja, wie (ouders, een vertrouwenspersoon, een leerkracht, een begeleider, directie, hoofdanimatoren, …)?
  • Weet iedereen bij wie ze terecht kunnen voor extra ondersteuning wanneer er een melding binnenkomt? Naar wie kan je doorverwijzen: is er een API, externe hulp, CLB, …?

Stap 3:
Bespreek hoe jullie zullen communiceren over de meldsystemen en het stappenplan. Wie willen jullie op de hoogte brengen van je meldsysteem (kinderen en jongeren, collega’s en mede-begeleiders, maar ook ouders, buurtbewoners, CLB …?) en hoe bereik je hen het beste (via een mailing, meeting, flyer, website, posters in jullie lokalen, …)?

Checklist

Doe hier nog eens de check – of je aan alles gedacht hebt.

Er is een meldsysteem waar mensen terechtkunnen met hun pestverhaal. Dit kan een brievenbus, een ruimte, een digitale knop en een persoon zijn.

Kinderen, jongeren en ouders weten hoe en bij wie ze terechtkunnen voor problemen zoals pesten. We hebben dit via verschillende kanalen gecommuniceerd.

We proberen op een laagdrempelige manier aanspreekbaar te zijn voor kinderen, jongeren en ouders. Onze kinderen en jongeren willen dat dit anoniem kan. Houd hier zeker rekening mee.

Als we merken dat er iets is, dan spreken we hen daarop aan.

We zijn in staat om door te verwijzen naar andere instanties in verband met pesten.

We evalueren regelmatig of onze meldsystemen voldoende laagdrempelig en gekend zijn.

Praktijkvoorbeelden 

Ontdek inspirerende voorbeelden uit de praktijk

Installeer een brievenbus op een niet al te zichtbare plaats

Zo kunnen jongeren, ouders of (bege)leiders ongezien en in alle veiligheid iets posten. Vergeet niet te communiceren dat dit bestaat en waarvoor het kan/mag dienen. Belangrijk is wel om met de meldingen ook effectief aan de slag te gaan. Werk hiervoor op voorhand een duidelijk plan van aanpak uit: wie doet wat en wanneer (hoe snel)?

Voorzie een meldknop op je website

Op de website van het Sint-Jozef Instituut in Tielt staat een meldknop. 

Waarom?

Zo kunnen pestsituaties online en anoniem gemeld worden. Iedereen, zowel leerlingen, ouders als medewerkers, kan hiervan gebruik maken.

Aan de slag?

Sommige scholen hebben een meldpunt via Smartschool. Zo ook Heilige-Drievuldigheidscollege uit Leuven. Lees hier hoe zij hiermee aan de slag gaan.

 

“Pestsituaties worden sneller gemeld als dit anoniem en laagdrempelig kan gebeuren.”

Maak een melddoos met vakjes per animator

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Voorzie een knuffeltjeslokaal

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Peer support

Kinderen/jongeren helpen en ondersteunen elkaar:

  • Geef leeftijdsgenoten een opleiding in peersupport (vb Conflixers voor onderwijs > lees meer via bouwsteen 8) en laat hen optreden als meter/peter, vertrouwenspersoon of (leerlingen)bemiddelaar. De stap naar leeftijdsgenoten is vaak kleiner en op deze manier wordt er sneller iets gemeld als kinderen/jongeren zich zorgen maken of zich ergens niet goed bij voelen. Zorg wel voor voldoende opleiding en ondersteuning voor deze peers. Denk na over plaats en tijd voor een vertrouwelijk gesprek tussen de peer en de jongere.
  • Duid een PAP (Aanspreekpunt Pesten) aan per klas. Deze persoon doet aan preventie en opvolging van pestincidenten. Wanneer er een pestmelding is, wordt het Preventie- en Actieplan (PAP) van de klas ingelicht. Het PAP fungeert, in vertrouwen, als bemiddelaar bij pestincidenten om de relatie tussen dader en slachtoffer te herstellen. Als de bemiddeling niet slaagt, wordt de dader uitgenodigd voor een laatstekansgesprek bij de pedagogische coördinatie. Indien het pesten aanhoudt, wordt een anti-pestcontract opgesteld. Dit stappenplan is duidelijk voor elke leerling op school.
Informeer jongeren over hulpverleningsnetwerken

Leer de verschillende hulporganisaties kennen. Hang infoposters op plaatsen waar veel kinderen/jongeren komen (zolas toiletten) met hulpverleningscentra en contactadressen. Dit overzicht vind je ook terug op de website van watwat.be.

Maak de drempel lager door visualisatie

Hang aan de valven – of een andere centrale plek – foto’s van het gehele team omhoog. Ook hun naam en functie noteer je hierbij. Een ‘gezicht kunnen plakken op’ maakt de stap voor iedereen kleiner.

Het installeren van meldsystemen valt onder bouwsteen #3. Lees hier meer over de 10 bouwstenen en bouw in 10 stappen richting een antipestbeleid.

Waarom een aanpak en stappenplan nodig is?

  • 1 op 4 gepeste leerlingen vertelt niemand over het pesten uit angst dat het erger wordt of omdat ze overtuigd zijn dat er niets zal aan gedaan worden. (bron Teachers4Victims-studie 2021)
  • Uit de Apenstaartonderzoek 2024 gaf 12% van de jongeren aan bij niemand terecht te kunnen om te praten over online pestgedrag.

Praten over pesten is nochtans de eerste stap om het probleem aan te pakken. 

Wist jij dat je een meldknop kan installeren op de Smartschool homepage van jouw school?

Lees hier hoe het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven dit aanpakt!