'Trek je bek open': pakket en auteurslezing
Samen met Te Gek!? ontwikkelden we dit pakket om een les over pesten te geven in het secundair onderwijs. Met bijhorende lesfiche zodat de benodigde voorbereiding beperkt is.
Het pakket
Waarom doet stilte soms evenveel pijn als luide spot?
Wat hebben kunstenaars gemeen met wolven?
En waarom zijn schapen zo gevaarlijk?
Dit pakket met digitale lesfiche geeft je de kans om een les over pesten te geven. Je vertrekt daarbij vanuit de verrassende literaire insteek en versterkende beelden op de affiche en bijhorend materiaal. Iedere leerling krijgt een postkaart met de afbeelding én een sticker. Een kans om pesten als thema op de kaart te zetten in je school.
Download de bijhorende gratis lesfiche
Doelgroep: secundair onderwijs
Details van het pakket:
- 1 x A2-affiche
- 24 x postkaartje
- 4 x 6 stickers
- Digitale lesfiche: binnenkort beschikbaar op kieskleurtegenpesten.be als gratis download
Credits:
- Dit pakket is een samenwerking van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten en Te Gek!?
- Kirstin Vanlierde
- Jurgen Walschot
Auteurslezing: Kirstin Vanlierde
Voor 15 jaar Vlaamse Week tegen Pesten ontwierpen Kirstin Vanlierde en Jurgen Walschot Trek je bek open. Deze baldadige affiche laat de lezer zich niet alleen vragen stellen bij heersende stereotypen maar ook bij zijn eigen gedrag. Want wie wil er nu een schaap zijn?
Kirstin Vanlierde vertelt in een auteurslezing over haar samenwerking met illustrator Jurgen Walschot en geeft een kijkje achter de schermen van hoe dit werk tot stand kwam (spoiler: gooi eens twee eenzaten die hun draai niet vinden in een groep bij elkaar en mix duchtig). Daarnaast gaat ze in op de impact en de dynamiek van pesten. Vertrekkend vanuit persoonlijke verhalen en waar gewenst in dialoog met het publiek worden jongeren uitgenodigd om hun schapenvacht in vraag te stellen en na te denken over hun eigen keuzes. Want we zijn allemaal al eens schapen geweest – omdat we dat graag zijn, of omdat we niet anders durven? En wanneer trekken we onze bek open?
In overleg met de leerkracht(en) kan er eventueel gekeken worden wat de echte speerpunt van de lezing wordt: het literaire/creatieve luik of het onderwerp pesten.
(c) Inaya photography